Jste tu poprvé? Staňte se členem naší Asociace, zaregistrujte se a získejte výhody
Klíčová slova:
pracovní porady, obchodní jednání, prodejní techniky, jednání se zákazníkem, sebeprezentace.
Nástroj realizace řídících funkcí v různých oblastech lidské činnosti, koordinace práce jednotlivců i skupin, přijímání podstatných rozhodnutí.
Základní otázkou účel porady a cíl - přitom je důležité:
Produktivita porady:
Dobré vedení podporuje:
Běžné nedostatky pracovních porad:
Produktivita porady závisí na:
Velmi obtížné je dospět k určitému rozhodnutí (nad 5 účastníků roste pravděpodobnost snížené kvality rozhodnutí).
Zbyteční účastníci
Frekvence porad je třeba pečlivě zvážit nutnost porad častěji než 1 x měsíčně!!!
Předpoklady úspěchu porady je důkladná příprava:
Důsledné řízení porady:
Pořízení písemného zápisu obsahujícího:
Při vedení porady má řídící vycházet z hlavních cílů a úkolů organizace. Je vhodné, aby si ujasnil základní otázku do jaké míry jsou v souladu obecné cíle s jeho cíli osobními a jak tyto obecné cíle promítá do svých konkrétních projevů během porady. K tomu může pomoci zamyšlení „zda“ např. zda:
Vytvoření pozitivní pracovní atmosféry na poradě napomáhá:
Nestrannost, jasné vyjadřování, přátelské vystupování vedoucího i ostatních účastníků, empatie, takt, smysl pro humor. Příznivý efekt mívá např. užívání křestních jmen, tam, kde se všichni znají (jinak oslovování titulem, funkcí příjmením).
Organizační příprava porady
Využívat sekretariátu: pozvánky, příprava, kontrola úkolů, zápis, informace kdy porada skončí, popř. informovat zájemce o kontakt, že už skončila. Důležité je zajištění odpovídajícího prostoru, vybavení, prostředí.
Pozvánky na pracovní poradu je třeba rozeslat povolaným v dostatečném časovém předstihu,
způsobem zajišťujícím spolehlivé a včasné doručení adresátovi.
Mají obsahovat informace o tématu porady (program), datu (+ den v týdnu), hodině a místě. Vhodné je uvést pokud možno i předpokládanou dobu trvání porady.
Má určité obecně platné znaky a znaky specifické podle toho, o jaký druh jednání se jedná. V podstatě můžeme rozlišit obchodní jednání při osobním prodeji (maloobchod, pultový prodej, podomní obchod prostřednictvím obchodních zástupců) a jednání, při kterém jde o jednání mezi
obchodníky a o uzavření určitých dohod o obchodu (velkoobchod, zprostředkovávání obchodu a služeb apod.).
Fáze obchodního jednání (různě výrazné a dlouhé podle okolností):
1. Příprava (sběr informací o zákazníkovi, konkurenci, stanovení cíle, místa jednání, účastníků, kompetenci, mezí ústupků ap.).
2. Zahájení (podle potřeby se stanoví procedurální otázky formálně).
3. Nabídka (nejprve jako celek, zdůraznění VÝHOD ve vztahu k potřebám zákazníka, zodpovězení otázek, nakonec trumfy).
4. Závěr (dohoda, sumarizace, objednávka, přímá platba atd.).
Obecná posloupnost v obchodním jednání:
1. zjištění potřeb zákazníka
2. nabídka produktu s ohledem na tyto potřeby
3. stanovení ceny
Při jednání je vhodné:
Prodejní techniky
Jednání s nepříjemným klientem (hovorný zákazník – věcně ukončit základní myšlenku, dotaz vracející k věci, rozčilený zákazník – klidný věcný tón, posazení, nabídnutí vody, „otevřené dveře“, selektivní ignorování).
Zvládání strachu z neúspěchu (strach je běžný, nepopírat, netrestat ani neodměňovat, negeneralizovat, neformulovat, dobře se připravit).
Obecný postup při zvládání námitek v komunikaci se zákazníkem:
Také je možno:
Proti pochybnostem o adekvátnosti ceny, vzhledem k užitku je vhodné využít dobré znalosti produktu jeho přínosu pro zákazníka, trvanlivosti jeho kvalit v čase, úrovni servisu, aktuální (případně i v budoucnu předpokládané) nabídky a poptávky v daném tržním segmentu, možných úspor času, peněz díky vlastnění produktu atd.
Ovlivnění aktuálního psychického stavu zákazníka je úkolem velmi nesnadným. Pro řadu lidí jsou situace, kdy kupují a platí poměrně vysoké částky důležitá a výjimečná (koupě auta, domu apod.).
Doporučená literatura:
V. Khelerová: Trénink obchodního jednání. Praha, Grada, 1995
R. Komárková, I. Slaměník, J. Výrost (ed.): Aplikovaní sociální psychologie III. Praha, Garada 2001
M. Mikuláštík: Komunikační dovednosti pro praxi. Praha, Grada 2001. s. 333-334
D. Gruber: Zlatá kniha komunikace. Ostrava, Repronis 2005
Příprava
Základem přípravy je ujasnění záměru prezentace v souvislosti s podmínkami, za nichž se prezentace uskuteční. Důležité body pro dosažení příslušných cílů za daných okolností představuje :
Náš zevnějšek je tvořen jednak tím co nedokážeme změnit, jednaktím, co měnit můžeme. Pro účelnou sebeprezentaci je třeba uvážit, jak bude na ostatní působit to nezměnitelné a co z toho zdůraznit případně maskovat záměrnou úpravou. Ze zkušenosti víme, že některé součásti lidského zevnějšku budí zvýšenou pozornost a bývá jim také přičítán určitý psychologický význam (např. barva očí či vlasů, tvar úst apod.).
O sobě bychom již měli vědět, jaké nápadné znaky nese, případně jak na okolí působí naše konstituční uspořádání pokud se týká:
Úpravu zevnějšku bychom měli uzpůsobit prostředí a účastníkům prezentace (jejich předpokládaným postojům, zájmům, názorům, zvykům), tak abychom vyvolali žádoucí dojem.
Obsah prezentace
By měl respektovat zásadu věcnosti, přinášet ověřené informace přiměřené možnostem přítomných je zpracovat, potvrzení prostřednictvím faktů a autorit známých přítomným. Měl by používat vhodných argumentů a způsobů argumentace být vyvážený bez zbytečných detailů, mít logickou stavbu, odvolávat se znalosti, potřeby, postoje, hodnoty a normy přítomných. Je vhodné předem promyslet pravděpodobné námitky, projevy nesouhlasu a připravit si vhodné argumenty.
Základním předpokladem navození a udržení pozornosti přítomných v průběhu prezentace je vhodné spojení verbálního projevu s neverbálním. Řečník má znát, jak působí navenek jeho hlas, ovládat jej, hovořit plynně, používat adekvátní jazyk a kontrolovat své neverbální signály, kterými projev doprovází – zvládání prostoru, tělesné postoje, gesta, mimiku, oční kontakt se
všemi posluchači, intonaci, hlasitost.
Použité verbální a neverbální prostředky by měly vzbudit zájem a udržovat pozornost přítomných, vyjadřovat k nim respekt, být přesvědčivé, ale nepoučovat.
Podrobněji k této problematice viz. též pasáže o verbální a neverbální komunikaci a o vyjednávání.
Technické prostředky
Podle možností či zvyklostí použít audiovizuální pomůcky, např. flipchart, zpětný projektor, videoprojektor, vizualizér, dataprojektor aj., případně připravené obrázky grafy, ukázky produktů atd.
Průběh vlastní prezentace
Vytvoření kontaktu podpoří vhodná úvodní formulace. Dobře může působit kompliment nebo vtip určený publiku, krátký příběh uvozující téma. Neprodleně je také třeba představit sebe, s firmy, produktu apod. Vysvětlení o čem hodláte hovořit a proč. Zvažte vhodnost stručného uveďte dílčích bodů projevu. Během celé prezentace je vhodné dávat najevo empatii – vcítění a porozumění posluchačům, brát ohled na jejich zájmy.
V dalším průběhu jsou uváděny relevantní informace skutečnosti a argumenty. Projev by měl provokovat, zaujmout, vést posluchače k zamyšlení. Měl by se držet tématu. Pokud jsou zařazeny odbočky pro upřesnění či vysvětlení, vždy je třeba je zdůvodnit a zřetelně ohraničit. Přitom je žádoucí využívat více kanálů např. s pomocí technických pomůcek. Je třeba zvážit zařazení polemiky s námitkami, které lze v daných souvislostech očekávat, ještě před tím než byly vysloveny (pokud vystihneme skutečné tendence přítomných k námitkám či protiargumentům, působí to v náš prospěch). Na skutečně vyslovené námitky je třeba reagovat.
Přítomní zpravidla ocení ochotu přiznat určitou oprávněnost námitky, slabé stránky vlastních argumentů je ovšem třeba objasnit a vyvážit stránkami silnými.
Podrobněji o zvládání námitek viz také pasáž o obchodním jednání.
2. Závěr prezentace
Stručné shrnutí toho, co je z hlediska cílů prezentace nejpodstatnější. Podle okolností je možno zařadit na úplný konec „Cílové prohlášení “ zdůrazňující to, nejpodstatnější co by si měli posluchači z prezentace odnést (např. heslo, výzvu atd.).
Poděkování za pozornost, za příležitost vystoupit apod.
Doporučená literatura:
K. Paulík: Jak zlepšit poznávání sebe sama, Ostrava FF OU 2004
Autor: Karel Paulík