Jste tu poprvé? Staňte se členem naší Asociace, zaregistrujte se a získejte výhody
Dají se vůbec tyto dvě skutečnosti sloučit a jaká mezi nimi existuje úměra?
Odpověď zcela jistě nebude jednoznačná a bude se odvíjet nejen případ o případu, ale rovněž od životní etapy každého jednotlivého případu. Ideálních případů, kdy úspěšně se rozvíjející kariéra kladně ovlivňuje spokojenost v osobním životě a zpětně tato zase tvoří zázemí pro budování kariéry, není většina, ale rozhodně existují. Tzv. přímá úměra mezi úsilím dosáhnout co nejlepších pracovních výsledků a z jejich finančního ohodnocení si dopřát spokojený plnohodnotný život, není jediným kritériem, protože všichni víme, že osobní spokojenost nepramení jen z dostatečného finančního ohodnocení. Zvláště v branži administrativních pracovníků určitě nehrozí, že by závratnost zisků mohla kompenzovat pocit z dobře vykonané práce. Proto je třeba se zaměřit na to, co úspěšnou kariéru a spokojený osobní život nejvíce ovlivňuje právě v administrativě:
Pojďme se postupně zaměřit na jednotlivé výše uvedené faktory sladění kariéry a osobního života.
1. Umění stanovit si priority
Pracovní pozice v administrativě jsou z velké části obsazeny ženami nejrůznějšího věku a nároky na pocity spokojenosti v osobním životě se markantně odlišují nejen od těch mužských, ale rovněž mezi jednotlivými věkovými skupinami žen.
Zcela jistě nejdravější ženskou věkovou kategorií bude ta nejnižší. Absolventky nastupují do svých pracovních pozic nejen s největším odhodláním něčeho dosáhnout, ale rovněž jsou připraveny svým kariérním cílům nejvíce obětovat ze svého osobního života. Nezřídka se stává, že se hranice mezi těmito dvěma složkami života naprosto vytrácí. Jejich nové kolegyně a kolegové se stanou jejich přáteli a pracovní a osobní aktivity se prolínají. Jedná se o přirozený jev, který je ovšem třeba mít pod kontrolou. V určitém období se totiž v návaznosti na osobní pracovní rozvoj začnou dostavovat změny v nárocích na osobní život. Speciálně u mladých žen, které už se zabydlely v pracovním prostředí, se v rámci plánování budoucnosti vyrojí otázky, jak sloučit partnerský případně začínající rodinný život s kariérou. Předstírat, že všechno může běžet ve stále stejných kolejích, by bylo krajně nerozumné. Nastává tedy čas, přehodnotit priority.
Na příkladu hned následující střední věkové kategorie si můžeme dokázat, že úspěšné a rozhodné pracovnice v administrativě nemusí zákonitě zůstat „starými pannami“, které položí svůj osobní život na oltář firmy. Naopak, firmy jsou připravené na to, že se jim mladé perspektivní pracovnice vdají a založí si rodinu. Je to jen dalším důkazem, že se jedná o zdravé sebevědomé ženy, které si ve správnou chvíli dokáží prosadit správné a přirozené věci. Nebojte se tedy v určitý čas změnit životní priority. Budujte chvíli přednostně svůj osobní život, nemusí to být nutně na úkor kariéry. Po návratu do pracovního procesu s kvalitně vybudovaným osobním zázemím můžete rozvoj své kariéry ještě umocnit.
Samozřejmě, že ženy střední věkové kategorie patří k těm nejúspěšnějším, ale ani tady se nejedná o pravidlo. V této kategorii se přehodnocování priorit děje téměř neustále. Co ještě mohu udělat pro firmu, aniž by tím trpěla rodina a v čem se nenechám uzurpovat rodinou na úkor své kariéry. Ženy z této kategorie určitě vědí, o čem hovořím. Otravovat se osm hodin denně na mým schopnostem neodpovídajícím pracovním místě jen proto, aby byl doma klid, na osobní spokojenosti moc nepřidá. Extrém, kdy je osobní rodinný život podřízen nárokům na kariéru, ovšem také není řešením. Otázkou je i skutečnost, nakolik je pro partnerský vztah únosná úspěšná samostatná pracovnice – úspěšnější a rozhodnější než její partner. Jak je vidět, ženy střední kategorie se možná nepotýkají tak často se zajištěním hlídání svých skoro samostatných dětí, jako se zajištěním svého postavení v práci i v rodině.
Třetí, nechci říkat poslední skupinou je věková kategorie zralých žen, které mají nejspíše vyřešené rodinné zázemí, rozběhnutou úspěšnou kariéru, ale začínají se prát s něčím naprosto nevyhnutelným, a tím je nárůst věku. Jak dlouho ještě dokáží odolávat tlaku předchozích dvou kategorií a udržet si svou pracovní pozici? Neprošvihly už čas změnit směr své kariéry na méně exponovanou a s nárůstem věku slučitelnější práci? Dokáží přenastavit své priority tak, aby útlum kariérního růstu nepociťovaly jako osobní prohru? Kariéra, to totiž není jen strmé stoupání po žebříčku pracovních pozic. Kariéra je i zužitkování nabytých zkušeností, moudrost i decentnost jednání a osobní šarm. Jen takto může byť i stagnující kariérní rozvoj i nadále příznivě ovlivňovat osobní život ženy – pracovnice v administrativě.
Pokud se ženy ve své kariéře potýkají s uměním správného nastavení priorit s ohledem na péči o rodinné zázemí, pak muži v této branži řeší ponejvíce problém, jak si dosažené kariérní cíle udržet a zvyšovat v návaznosti na materiální zajištění svého osobního zázemí. Možná se od nich ze společenského hlediska neočekává, že budou na úkor kariéry pečovat o rodinu. Ale rozhodně se od nich očekává, že takovou rodinu finančně zajistí. A to právě v administrativní branži není vůbec jednoduchý úkol.
Takže všem skupinám dohromady nezbývá nic jiného, než se neustále zabývat cílevědomostí svého osobního rozvoje, což bude náplní článku další části tohoto kariérního zamyšlení.
Prolínání základních oblastí v životě člověka.
V životě každého člověka se prolíná několik základních oblastí. Jsou to:
Individuální nastavení správného vztahu mezi nimi a poměru času po jakou dobu a kdy se které z uvedených oblastí věnujeme je klíčem ke spokojenosti a nalezení pravé rovnováhy.
Člověk není stroj, který lze detailně naprogramovat k pravidelné činnosti, přesto je mnoho lidí o poznání spokojenější, pokud si zažijí určitý model sebeorganizace
Odborníci doporučují stanovit si nejprve ve zmíněných oblastech reálný cíl, kterého byste chtěli dosáhnout v horizontu jednoho roku, rozmyslet si, jaké pravidelné aktivity nám jej pomohou naplnit a tohoto „harmonogramu“ se velmi přísně držet alespoň po dobu prvních 3 měsíců.
Za toto období si již vytvoříme sami v sobě určité zažité rituály, které nám napříště pomohou jít po naší správné cestě, aniž bychom se na své konání museli neustále soustředit.
Je to především zpočátku velmi náročné, ale vyplatí se to. Do značné míry nám takový postup pomůže zbavit se chaosu v naší mysli a nastartovat nás k nalezení osobní rovnováhy, která se pozitivně promítne i do naší profese.
Nalezení životní rovnováhy
Organizovaný život pro převážnou většinu euro-americké populace zahrnuje pět oblastí, které spolu navzájem souvisejí a navazují na sebe. Jestliže chcete změnit pouze jedinou oblast bez ohledu na ostatní, většinou neuspějete. Proč? Když se například začnete řídit zásadami správného organizování času, narazíte na několik překážek: čas máte sice zorganizovaný, ale v bytě máte takový nepořádek, že potřebné dokumenty hledáte několik hodin nebo je nenaleznete vůbec. Případně je hladina vašeho stresu a spánkový dluh tak velké, že všechny naplánované schůzky nedokážete fyzicky zvládnout. A nakonec možná zjistíte, že zatímco vaše kariéra díky plánování času úspěšně vzkvétá, zatímco váš partner či partnerka uvažuje o rozchodu.
Pokud chcete prožít hodnotný a spokojený život dle svých představ, je ve většině případů třeba postupně vylepšit všechny úrovně života:
Nejčastější nepříjemné situace do kterých se dostáváme pokud kariéru v souvislosti s osobním životem neplánujeme: