Jste tu poprvé? Staňte se členem naší Asociace, zaregistrujte se a získejte výhody
Prezentuji, tedy jsem
Umění prezentace patří dnes již mezi základní dovednosti, které musí ovládat každý, od studenta až po generálního ředitele. Proč je tomu tak, proč vlastně prezentovat? Čím lépe prezentuji, tím rychleji a kvalitněji informace protější straně předám a dostávám se tak dříve k cíli.
Přesvědčivost a efektivita prezentace je významně ovlivněna formou prezentace – to znamená jakým způsobem a stylem vystupuje (komunikuje) prezentující a jaké používá vizuální pomůcky.
Není tajemstvím, že úspěch v kariéře záleží mj. i na schopnosti komunikovat. Umění prezentace a sebeprezentace, může často rozhodnout o úspěšném jednání více než cokoliv jiného.
Sebeprezentace
Příprava
Základem přípravy je ujasnění záměru prezentace v souvislosti s podmínkami, za nichž se prezentace uskuteční. Důležité body pro dosažení příslušných cílů za daných okolností představuje:
Úprava zevnějšku
Náš zevnějšek je tvořen jednak tím, co nedokážeme změnit a tím, co měnit můžeme. Pro účelnou sebeprezentaci je třeba uvážit, jak bude na ostatní působit to nezměnitelné a co z toho zdůraznit, případně maskovat záměrnou úpravou. Ze zkušenosti víme, že některé součásti lidského zevnějšku budí zvýšenou pozornost a bývá jim také přičítán určitý psychologický význam (např. barva očí či vlasů, tvar úst apod.).
O sobě bychom již měli vědět, jaké nápadné znaky nese, případně jak na okolí působí naše konstituční uspořádání pokud se týká:
• tvaru hlavy a obličeje, barvy očí, množství, síly a barvy vlasů (tu ovšem můžeme relativně snadno uměle měnit)
• vzrůstu, tělesné vyspělosti
• stavby kostry, rozložitost a tělesných proporcí.
Úpravu zevnějšku bychom měli uzpůsobit prostředí a účastníkům prezentace (jejich předpokládaným postojům, zájmům, názorům, zvykům) tak, abychom vyvolali žádoucí dojem.
Obsah prezentace
By měl respektovat zásadu věcnosti, přinášet ověřené informace přiměřené možnostem přítomných je zpracovat, potvrzení prostřednictvím faktů a autorit známých přítomným. Měl by
používat vhodných argumentů a způsobů argumentace být vyvážený bez zbytečných detailů, mít logickou stavbu, odvolávat se na znalosti, potřeby, postoje, hodnoty a normy přítomných. Je
vhodné předem promyslet pravděpodobné námitky, projevy nesouhlasu a připravit si vhodné argumenty.
Základním předpokladem navození a udržení pozornosti přítomných v průběhu prezentace je vhodné spojení verbálního projevu s neverbálním. Řečník má znát, jak působí navenek jeho
hlas, ovládat jej, hovořit plynně, používat adekvátní jazyk a kontrolovat své neverbální signály, kterými projev doprovází – zvládání prostoru, tělesné postoje, gesta, mimiku, oční kontakt se
všemi posluchači, intonaci, hlasitost.
Použité verbální a neverbální prostředky by měly vzbudit zájem a udržovat pozornost přítomných, vyjadřovat k nim respekt, být přesvědčivé, ale nepoučovat.
Podrobněji k této problematice viz. též pasáže o verbální a neverbální komunikaci a o vyjednávání.
Technické prostředky
Podle možností či zvyklostí použít audiovizuální pomůcky, např. flipchart, zpětný projektor, videoprojektor, vizualizér, dataprojektor aj., případně připravené obrázky grafy, ukázky produktů atd.
Průběh vlastní prezentace
Zahájení (úvod)
Vytvoření kontaktu podpoří vhodná úvodní formulace. Dobře může působit kompliment nebo vtip určený publiku, krátký příběh uvozující téma. Neprodleně je také třeba představit sebe, s firmy, produktu apod. Vysvětlení o čem hodláte hovořit a proč. Zvažte vhodnost stručného uveďte dílčích bodů projevu. Během celé prezentace je vhodné dávat najevo empatii – vcítění a porozumění posluchačům, brát ohled na jejich zájmy.
V dalším průběhu jsou uváděny relevantní informace skutečnosti a argumenty. Projev by měl provokovat, zaujmout, vést posluchače k zamyšlení. Měl by se držet tématu. Pokud jsou zařazeny odbočky pro upřesnění či vysvětlení, vždy je třeba je zdůvodnit a zřetelně
ohraničit. Přitom je žádoucí využívat více kanálů např. s pomocí technických pomůcek. Je třeba zvážit zařazení polemiky s námitkami, které lze v daných souvislostech očekávat, ještě před
tím, než byly vysloveny (pokud vystihneme skutečné tendence přítomných k námitkám či protiargumentům, působí to v náš prospěch). Na skutečně vyslovené námitky je třeba reagovat.
Přítomní zpravidla ocení ochotu přiznat určitou oprávněnost námitky, slabé stránky vlastních argumentů je ovšem třeba objasnit a vyvážit stránkami silnými.
Závěr prezentace
Stručné shrnutí toho, co je z hlediska cílů prezentace nejpodstatnější. Podle okolností je možno zařadit na úplný konec „Cílové prohlášení “ zdůrazňující to nejpodstatnější, co by si měli
posluchači z prezentace odnést (např. heslo, výzvu atd.).
Poděkování za pozornost, za příležitost vystoupit apod.