S technologiemi jako je Internet, E-mail, mobilní telefony, pagery a notebooky můžeme být v kontaktu se svými spolupracovníky 24 hodin denně. Ale přesto, že jsme schopni těchto zjednodušených forem kontaktu, měli bychom mít stále na paměti, že jak co říkáme je mnohem důležitější než medium, které ke komunikaci zvolíme. Je třeba si uvědomit, že při komunikaci mimo firmu dáváme jasný signál o firemní kultuře a vlastní úrovni. Níže naleznete několik zajímavých tipů, které vám pomohou říkat věci správně a klást důraz na ty části sdělení, které jsou podstatné.
- artikulujte zřetelně
- mluvte středním tempem, klidným hlasem. Hlas je vhodné posadit lehce hlouběji, než jste zvyklí
- snažte se dát svému sdělení logickou posloupnost
- soustřeďte se na hlavní sdělení a neodbíhejte od tématu
- nebojte se vysvětlit stručně posluchači či čtenáři osnovu toho co říkáte
- buďte jasní a struční - čím kratší a výstižnější sdělení je, tím větší mu posluchač bude dávat důležitost
- používejte jednoduché, všeobecně známé výrazy a sousloví
- nespoléhejte na to, že váš protějšek problematice rozumí a proto například nezmíníte některou část sdělení. Mnohdy tím dochází k nedorozuměním a protistrana se dokonce může cítit poškozená
- hápejte předmět svojí komunikace, pokud nevíte o čem hovoříte, nebude to vědět ani váš protějšek
- poslouchejte - dejte prostor svému protějšku k vyjádření jakmile ve své části sdělení dospějete do bodu, kdy je to vhodné. Mimo jiné se tím ubezpečíte o tom, že jste správně pochopeni
- nenechte se od komunikace vyrušovat. Buďte soustředění
- při komunikaci vyjadřujte svůj zájem a optimismus
- při osobní přítomnosti vašeho protějšku využívejte odpovídajícím způsobem další nástroje jak podpořit své sdělení (výraz, úsměv, oční kontakt, uměřené pohyby těla)
- pamatujte, že někteří lidé dávají přednost písemné komunikaci a někteří slovní. Není to tím, že by je jeden nebo druhý způsob více bavil, ale tím, že jejich mozek je tak nastaven a lépe tak sdělení chápe. Proto přistupte na způsob, který vyhovuje vašemu protějšku nejlépe.
- váš protějšek se bude lépe soustředit na vaše sdělení, pokud jej nevědomky „nepřebijete“ silnějším vjemem (hluk v pozadí hovoru, křiklavá barva vašeho oblečení, trhavé nebo příliš výrazné pohyby, nepřirozená mimická gesta, zlozvyky)
- dříve než odešlete E-mail, vyslovíte myšlenku a podobně – proveďte znovu kontrolu. Chyby děláme proto, protože se nesoustředíme.