Jste tu poprvé? Staňte se členem naší Asociace, zaregistrujte se a získejte výhody
Není zvlášť příjemného, ocitnout se najednou v zaběhaném pracovním týmu, kde se všichni znají, a vědí, co mají dělat. Chcete-li předejít mnoha nedorozuměním, domluvte se předem na přesně vymezených úkolech. Jaké budou vaše kompetence, by mělo být jasné už při podpisu pracovní smlouvy. Pokud se tak nestalo a vy po nástupu do zaměstnání ještě stále tápete v kompetenčních tmách, co nejdřív si udělejte jasno.
Jinak si budete s kolegy tak či onak křížit cestu a může se snadno stát, že se vám nějaký flegmatický spolupracovník bude snažit podsunout úkoly, za které je zodpovědný on. Když to připustíte, nebudete za chvíli vědět, kde vám hlava stojí – své práce budete mít určitě až až i bez toho.
Být nováčkem má i své výhody. Například nemáte tolik odpovědnosti a také se můžete nových kolegů na všechno ptát bez toho, abyste se cítila nepříjemně. Bude lepší, když si všechny odpovědi na zásadní otázky budete zapisovat do poznámkového bloku.
I když máte všechny předpoklady pro funkci, na niž vás přijali (jinak by vás přece nevzali), nejspíš se nevyhnete tomu, abyste sem tam neudělala nějakou chybu. Svět se proto nezboří. Náskok ve firemních znalostech, který před vámi mají služebně starší kolegové a kolegyně, časem dohoníte. K chybě se klidně přiznejte – takový postoj svědčí o silném charakteru. Naučte se suverénně reagovat na kritiku. Snažte se za všech okolností zůstat klidná a věcná a vyhněte se jakékoli agresivitě a zevšeobecňování typu ‚všichni to tak ale vždycky dělají‘. Raději nabídněte příměří, například větou ‚To jsme si asi špatně rozuměli‘.
Všímejte si, jaké panují v novém zaměstnání zvyky. Zda kolegové chodí společně na oběd a kdy, jak se organizuje pracovní doba. Držte se ostatních. S těmito poznatky v zádech vám nebude dělat potíže dát ostatním najevo, že jste připravena zařadit se do pracovního týmu.
Zařiďte se vždy podle situace. Jsou firmy, kde vám začnou tykat bez nějakých cirátů, jinde panují poněkud oficiálnější mravy. S tykáním vyčkejte, dokud vám ostatní nedají najevo, jak to u nich chodí. Pokud se ale takových náznaků nedočkáte a všichni kolem si tykají, ale vám vykají ještě i po několika týdnech po nástupu, navrhněte kolegům tykání sama. V konzervativních firmách platí klasické pravidlo: starší a výše postavení spolupracovníci nabízejí tykání mladším a podřízeným.
Hodláte-li v novém působišti začít budovat svou skvělou kariéru, měla byste si co nejdřív udělat jasno ve firemních mocenských strukturách a vztazích. Když se dobře zorientujete a budete jenom trochu šikovná, nebezpečným územím se dokážete vyhnout. Vyžaduje to ale dobré pozorovací schopnosti: všímejte si, kdo sbírá body na schůzích a jednáních, kdo komu konkuruje nebo naopak nahrává, kdo je týmový hráč a kdo podniková drbna. I ta se nakonec hodí, protože se od ní dozvíte, co nevíte. Pamatujte si, že všechny informace od ní byste si měla nechat pro sebe a neměla je šířit – mohlo by se to později obrátit proti vám. Bude-li se někdo snažit na vás vyzvídat, máte dobrou výmluvu: stačí říct ,Promiňte, jsem tady nová, ještě lidi dobře neznám‘.
První týdny v novém zaměstnání bývají poměrně náročné. Dopřejte proto své duši i tělu trochu odpočinku. Pokuste se na chvíli vypnout a uvolněte se. Odměňte se třeba dobrým jídlem v dobré restauraci, zajděte do kina, do zoo, na výstavu nebo do sauny. Klidně se třeba jen tak bezcílně potulujte parkem, kde právě všechno kvete… záleží na vás. Po pracovní době pusťte z hlavy všechny pracovní problémy. Ušetřte jich i svého partnera, jinak budete usínat spolu se stresem a myšlenky na práci vás budou provázet i ve snech.
Nemusíte čekat až na konec tříměsíční zkušební doby, kdy se obvykle hodnotí nováčkovy první pracovní výkony a rozhoduje o jeho dalším setrvání ve firmě nebo odchodu. Seberte odvahu, a i když se vám třeba moc nechce, vydejte se na pohovor se šéfem z vlastní iniciativy dřív, nejlépe po čtyřech týdnech. Zeptejte se, jak je s vámi firma spokojena – jestli jste podle jejich názoru dobře zapadla do pracovního kolektivu a zvládáte zadané úkoly. Takový osobní pohovor je skvělá příležitost, při níž si můžete spoustu věcí vyjasnit. Čím dřív se dozvíte, co se vám případně nedaří a jaké jsou vaše slabiny, tím rychleji to pak můžete změnit.
Svoji spolehlivost a odhodlání udržovat vysoké pracovní nasazení neprokážete tím, že budete chodit do práce se zpožděním a z práce zase s předstihem. Spíš pár hodin přidejte. Nezůstávejte zase ale přehnaně dlouho.
Aniž si to uvědomujete, signály svému okolí vysíláte i tím, jak si upravíte svůj pracovní stůl. Je normální, že si chcete uspořádat své pracoviště podle svého vkusu, ale oblíbené pracovní propriety implantujte na stůl postupně, až obhlédnete, zda je v kraji zvykem, aby pracovní desku zdobily rodinné fotografie, květiny či plyšáci pro štěstí.