Jste tu poprvé? Staňte se členem naší Asociace, zaregistrujte se a získejte výhody
Životopis není slohové cvičení. Měl by být strukturovaný a svým rozsahem nepřekročit 2 až 3 strany A4. Nezapomínejte na žádné důležité údaje a nevynechávejte pracovní pozice.
Vyvarujte se gramatických a stylistických chyb, nepoužívejte nespisovné výrazy, ale naopak používejte v přesné formě ty, které jsou pro daný obor typické a mohou napovědět o Vašich profesních kvalitách.
Životopis by měl zaujmout na první pohled svojí přehledností. Naopak nežádoucí je používání barev, obrázků a různých fontů. CV nezapomeňte opatřit svojí fotografií pasového formátu. Na fotografii rozhodně nepózujte, ani se nasnažte o „umělecká“ ztvárnění.
Pokud jednou v životopise něco upravíte, nikdy již nepoužívejte starší verzi. Jakmile se náhodně dostanou jakémukoliv personalistovi do rukou dvě nestejné verze vašich materiálů, bude to považovat za neserioznost. Doporučuje se životopis si uložit ve svém počítači nebo na nosiči dat k následnému pravdivému doplnění nových skutečností a používání v dalších letech.
Pokud máte pocit, že údajů je na vašem životopise málo – například jste čerstvý absolvent, doplňte do životopisu údaje, které mohou napovědět o Vaší osobnostní charakteristice – např. předseda junáckého oddílu, člen předsednictva školní studentské rady, člen vítězného týmu soutěže o nejdelší pobyt na stromě, týmový hráč – vyhovují mi kolektivní sporty - volejbal , fotbal apod..,
Existují v zásadě 3 typy životopisů – chronologický, zkušenostní a kombinovaný.
Průvodní neboli motivační dopis by měl sdělit, proč právě Vy jste tím nejvhodnějším kandidátem na danou pozici. Průvodní dopis by měl u posuzovatele vzbudit zájem o Vaší osobu. Text by měl být stručný a jasný.
Vyvarujte se následující časté chyby, kdy uchazeč například píše: “.. a proto hledám zajímavou pozici odpovídající mým zkušenostem…“. Tato formulace nutí čtenáře k vymýšlení kam Vás nejlépe zařadit, a ve většině případů o tom personalista přemýšlet nebude.
Tudíž – směrujte svojí motivaci na konkrétní pozici a konkrétní firmu, vyzdvihněte stručně a přímo svoje zkušenosti a motivaci a zaměřte se na to, co můžete firmě nabídnout vy a ne na to čím může být firma pro Vás.
Ukázky průvodních dopisů jsou velmi pěkně zpracované na násleující adrese: